naar de homepage druk deze pagina af

Deel je parkeerterrein (blog)

Je leest van alles in vakbladen en kranten over deeleconomie. Maar als je bij bedrijven vraagt wat ze zelf doen, blijft het vaak nog te stil. Precies dat gesprek hadden we onlangs bij een ICT-bedrijf. 

Het bedrijf hikte aan tegen de investering van een stel extra laadpalen op hun parkeerterrein, omdat ze te weinig capaciteit hadden vanwege de toename van het aantal auto's met een stekker. 

Tuurlijk, voor bezoekende klanten moet de boel prima in orde zijn en hun bestaande palen waren altijd in gebruik. En ook de eigen medewerkers moeten de plug-in hybrides veilig en snel bijladen. Maar na zes uur 's avonds is het parkeerterrein leeg, zit de slagboom dicht. En staat de investering te niksen.

Ruimte slim benutten

Daar ontstond de ruimte. Want in de woonwijk direct ernaast was een fiks parkeerprobleem. Juist na zes uur 's avonds. Inclusief mensen die daar met verlengsnoeren uit de keukenramen auto's aan het opladen zijn. Terwijl dit bedrijf alles piekpijn in orde heeft, maar netjes opgeborgen achter een dichte slagboom.

In Nederland werkt alles met pilots en proeftuinen. Dus dat model is ook hier geļntroduceerd. Kleinschalig wat mensen in de buurt uitgenodigd om buiten de openingstijden van het bedrijf gebruik te laten maken van de laadpunten. Inclusief een parkeerplek. Winnaars aan alle kanten: Chargepoint zorgt voor de voorzieningen zodat het bedrijf de energiekosten doorberekent aan de bezoekers en het geld automatisch op de rekening wordt bijgeschreven. De buurt kan sneller en veiliger opladen. 

Een aspect hadden we vooraf ook niet verwacht: de sociale controle op het parkeerterrein nam toe. Omdat er nu ook buiten de openingstijden mensen op het terrein kwamen, werd de lokatie minder aanlokkelijk voor het inbrekersgilde. Die houden namelijk niet van onaangekondigde bezoekers. Maakt niet uit hoe groen de auto ook is!

- blogpublicatie: 14 juli 2014
Robert-Jan Brouwer  

Klik hier voor meer Chargeblogs