naar de homepage druk deze pagina af

Auto opladen:afrekenen per tijd

Chargepoint© SMS & Charge verhoogt bezettingsgraad laadstations

Zit uw dienst parkeren met de handen in het haar vanwege de opkomst van elektrisch laden langs de weg? En moet uw bezettingsgraad aan de laadpalen komend jaar omhoog? Daar helpen we u bij.

Reserveringssysteem voor laadpalen

Chargepoint is met de partners Vodafone, Sunhill en Technische Universiteit Dortmund een verregaande samenwerking aangegaan voor de volgende stap in de ontwikkeling van de Chargepoint© laadsystemen. In deze samenwerking wordt onder de naam “SMS & Charge” het afrekensysteem en reserveringen van laadfaciliteiten onder de loep genomen.

Tijd is geld

De werking is zeer eenvoudig. De elektrisch rijder krijgt met de mobiele telefoon toegang tot het reserveringssysteem. Eenmaal aangekomen bij de Chargepoint© laadpaal wordt de autorisatie veilig en snel gerealiseerd. Afrekening wordt per tijd gedaan, ongeacht of er wordt geladen of niet. Door de gebruiker kan vooraf ook een limiet worden ingesteld, bijvoorbeeld een maximum bedrag of tijd, dat voorkomt verrassingen achteraf.

Elektrisch rijden in parkeerbeleid passen

Afrekenen per tijd heeft als voordeel dat het bestaande parkeerbeleid niet aangepast hoeft te worden, zolang de EV geparkeerd staat zal door de beheerder ook parkeerkosten in rekening gebracht kunnen worden. Een ander voordeel is dat laadvoorzieningen niet onnodig bezet worden gehouden voor andere potentiële gebruikers.

Slimme besparing

Door gebruik te maken van reeds bestaande technieken zijn extra investeringen, zoals een technisch hoogwaardige kWh-meting of afrekensoftware, beperkt voor de gebruiker en beheerder van de laadinfrastructuur.

Duitse overheid ondersteunt

Dit project “ZALM” is gestart met support en geld van de Duitse Bundesministeriums für Wirtschaft und Technologie (BMWi). Chargepoint/ComplEo is consortiumleider van dit project, looptijd 2011/2012.

Meer informatie over dit project?
Edwin de Veen